Skip to Content

Taifeadadh ardú 13% ar bhásanna ar na bóithre in 2022

road safety 06.01.2023

Na figiúirí nuashonraithe amhail an 11 Eanáir 2023. Tabhair faoi deara le do thoil chun an fhaisnéis báis is déanaí do 2022 a fháil cliceáil anseo

  • Sa bhliain 2022, déantar dúbailt ar bhásanna coisithe
  • Is ionann tiománaithe agus 39% de na básanna
  • 1,292 duine gortaithe go dona*
  • Is iad Corcaigh (13), Baile Átha Cliath (13) agus Luimneach (10) an líon is mó básanna de réir contae
  • Fuarthas amach nach raibh crios sábhála á chaitheamh ag beagnach 1 as gach 5 tiománaí agus paisinéir a maraíodh

Léiríonn figiúirí sealadacha imbhuailtí bóthair gur tháinig méadú 13% ar líon na mbásanna ar na bóithre in 2022 i gcomparáid le 2021.

Fuair 155 duine bás i 149 imbhualadh marfach ar bhóithre in 2022 i gcomparáid le 137 bás i 124 imbhualadh marfach ar bhóithre in 2021. Is ionann é seo agus méadú de 18 bás nó ardú 13% ar bhásanna ar na bóithre i gcomparáid leis an mbliain seo caite*. D'fhoilsigh an tÚdarás um Shábháilteacht ar Bhóithre (RSA) na figiúirí inniu Dé Domhnaigh 1 Eanáir 2022, tar éis anailís a dhéanamh ar thuairiscí imbhuailte marfacha sealadacha ón nGarda Síochána.

Léiríonn na figiúirí freisin gur tháinig méadú faoi dhó ar líon na gcoisithe a maraíodh in 2022 (41, +21) i gcomparáid le 2021. In ainneoin laghdú ar líon na dtiománaithe a maraíodh (60, -10), b’ionann tiománaithe fós an céatadán is airde de bhásanna ag 39%.

Tháinig méadú 22% ar líon na mbásanna paisinéirí (22, +4). Maraíodh 7 rothaí in 2022, an líon céanna le 2021. (Féach Tábla 1 le haghaidh miondealú ar bhásanna úsáideora bóithre).

Léiríonn figiúirí sealadacha maidir le gortuithe tromchúiseacha gur taifeadadh 1,292* gortú tromchúiseach suas go dtí an 29 Nollaig 2022 i gcomparáid le 1,342* suas go dtí an tréimhse chéanna in 2021 .

Ba iad Corcaigh (13), Baile Átha Cliath (13) agus Luimneach (10) na contaetha a thaifead an líon is airde básanna. (Féach Tábla 3 le haghaidh miondealú ar bhásanna de réir contae). Nuair ab fhéidir úsáid crios sábhála a fháil amach nó nach raibh i measc tiománaithe agus paisinéirí a maraíodh, fuarthas amach nach raibh crios sábhála á chaitheamh ag 19% san iomlán.

Ag labhairt ar shábháilteacht ar bhóithre in 2022, dúirt an tAire Stáit sa Roinn Iompair, Jack Chambers, “Tá an-imní orm gur cailleadh an oiread sin daoine ar na bóithre in 2022. Is ábhar buartha freisin an líon ard básanna coisithe, arb iad na húsáideoirí bóithre is leochailí inár bpobal. Ag obair le chéile, is féidir linn an treocht seo a aisiompú in 2023. Ó mo thaobhsa de, táim meáite ar oibriú leis na gníomhaireachtaí go léir a chláraigh le Straitéis Sábháilteachta ar na Bóithre an Rialtais chun bearta gníomhaíochta a dhéanamh chun ár mbóithre a dhéanamh sábháilte. Go sonrach, táim ag tnúth le hachtú an Bhille nua um Thrácht ar Bhóithre agus um Bóithre in 2023. Ceadóidh an Bille, i measc bearta eile sábháilteachta ar bhóithre, nascadh díreach a dhéanamh idir taifid feithiclí agus tiománaithe a choinnítear ar an gComhad Náisiúnta Feithiclí agus Tiomána a chabhróidh leis an nGarda Síochána ina ngníomhaíochtaí forfheidhmithe tráchta ar bhóithre. Ceadóidh sé freisin ríomh-scútair a rialáil ar bhóithre poiblí agus ligfidh sé do Bhonneagar Iompair Éireann teorainneacha luais éagsúla a athrú ar chodanna den M50."

Dúirt Liz O'Donnell, Cathaoirleach, RSA, "Ba chóir go mbeadh figiúirí marfachta bóthair dheireadh na bliana do 2022 mar mheabhrúchán dúinn go léir ár bhfreagracht chomhroinnte a bheith ar an eolas sábháilteachta i gcónaí ar ár mbóithre, agus aird ar leith a thabhairt ar ghluaisrothaithe, rothaithe, agus coisithe. Ní mór dúinn ach filleadh ar an mbóthar ceart agus an méadú ar bhásanna a aisiompú. Ciallaíonn sé go gcaithfidh gach duine againn glacadh le freagracht níos mó agus an bóthar á úsáid againn agus a bheith ina gcaomhnóirí agus ina cosantóirí ar mhaithe le sábháilteacht ar an mbóthar. Ciallaíonn sé freisin dul chun cinn a dhéanamh ar an 50 ardtionchar agus 136 gníomh tacaíochta sa Straitéis Sábháilteachta ar na Bóithre. Trí seo a dhéanamh is féidir linn beatha daoine a shábháil agus gortuithe a chosc agus muid a chur ar an mbóthar ceart chun básanna bóthair agus gortuithe tromchúiseacha a laghdú 50% faoi 2030."

Dúirt an tUasal Sam Waide, Príomhfheidhmeannach, RSA, “Beidh luasanna níos sábháilte mar réimse tosaíochta le haghaidh gnímh in 2023. Beidh luas míchuí agus iomarcach ina phríomhfhócas dár gcumarsáid. Go sonrach, an gá atá le tiománaithe moilliú, agus na hiarmhairtí a bhaineann le luas a chur faoi choisithe agus rothaithe. Fuarthas amach i suirbhé breathnadóireachta a rinne an RSA le déanaí go raibh 77% de thiománaithe ag tiomáint níos airde ná an luasteorainn postála de 50km/u Ϯ . Ag impí ar thiománaithe moilliú a dhéanamh ar bhóithre tuaithe 80km/h agus 100km/u, beidh sé ina limistéar tábhachtach don RSA an bhliain seo chugainn freisin ós rud é gur tharla 69% de thuairteanna marfacha ar na bóithre seo in 2022."

Dúirt an Coimisinéir Cúnta Paula Hilman, Póilíneacht Bóithre agus Rannpháirtíocht Phobail, An Garda Síochána, “Faraor tháinig ardú ar bhásanna agus gortuithe tromchúiseacha ar ár mbóithre in 2022. Smaoinímid ar na teaghlaigh, na cairde agus na pobail a ndeachaigh caillteanas agus gortú uafásach i bhfeidhm orthu. Táimid tiomanta an treocht seo a aisiompú agus leanfaimid orainn ag obair le gach gníomhaireacht chun a chinntiú go ndéanaimid ár bpáirt i seachadadh Straitéis Sábháilteachta ar na Bóithre an Rialtais agus na bearta a theastaíonn chun ár mbóithre a dhéanamh níos sábháilte.”

Dúirt sí freisin, "Le linn 2022 lean muid orainn ag díriú ar bhrathadóirí spárálaí saoil tráchta bóthair ar luas, úsáid fón póca, cionta crios sábhála agus tiomáint agus muid ar meisce. Tá na hiompraíochtaí seo ar fad chun tosaigh maidir le gortú tromchúiseach agus bás a laghdú ar ár mbóithre. In 2022 aimsíodh beagnach 200,000 cion luais, braitheadh os cionn 5,800 as gan crios sábhála a chaitheamh, os cionn 18,200 duine ag baint úsáide as a bhfón póca agus os cionn 9,100 duine gafa ar amhras go raibh siad ag tiomáint agus iad ar meisce trí dheoch nó drugaí nó meascán den dá rud. 

Agus muid ag dul isteach in 2023, impím ar gach úsáideoir bóithre smaoineamh ar ár ngníomhartha agus ár n-iompar ar na bóithre.  Roinnimid go léir an spás bóthair agus leis seo freagracht chomhroinnte - bímis go léir ag faire amach dá chéile - le chéile is féidir linn ár mbóithre a dhéanamh níos sábháilte, agus is féidir linn líon na ndaoine a cailleadh agus daoine gortaithe ar ár mbóithre a laghdú agus iad a dhéanamh níos sábháilte do gach duine."

Tá sé mar aidhm ag an gcúigiú Straitéis Sábháilteachta ar na Bóithre Rialtais na hÉireann 2021-2030 líon na mbásanna agus na ngortuithe tromchúiseacha ar bhóithre na hÉireann a laghdú 50% faoin mbliain 2030. Ciallaíonn sé sin go mbeidh orainn básanna ar bhóithre na hÉireann a laghdú 50% ó 144 go 72 nó níos ísle faoi 2030 agus gortuithe tromchúiseacha ar bhóithre na hÉireann a laghdú 50% ó 1,259 go 630 nó níos ísle.  Má tá Éire le fanacht ar an mbóthar ceart chun na spriocanna sin a bhaint amach, ní mór dúinn ár spriocanna eatramhacha Chéim 1 a bhaint amach mar atá leagtha amach i Straitéis Sábháilteachta Bóithre an rialtais m.sh. ní mór do bhásanna bóthair laghdú go 122 nó níos ísle, agus gortuithe tromchúiseacha go 1,133 nó níos ísle faoi dheireadh 2024.

'Séard atá sa straitéis an chéad chéim chun an gealltanas i gClár an Rialtais 2020 a bhaint amach Éire a thabhairt go dtí 'Fís a Náid'. Tá sé mar aidhm ag an straitéis deireadh a chur le bás ar na bóithre agus gortaithe tromchúiseacha faoi cheann 2050.

Nótaí

*Tabhair faoi deara, tá figiúirí sealadach agus faoi réir athraithe. Moltar a bheith cúramach agus léirmhíniú á dhéanamh ar líon na ngortuithe tromchúiseacha 2022 i gcomparáid le blianta roimhe sin. Tá na sonraí sealadacha atá ann agus faoir réir athrú. D'fhéadfadh luaineachtaí suntasacha a bheith ann in uimhreacha díobhála tromchúiseacha go dtí go mbeidh bailíochtú na dtaifead seo curtha i gcrích ag an RSA. 

Ϯ Bailíodh sonraí ag 11 láthair bóithre uirbeacha (50km/u) ag baint úsáide as cuntair tráchta uathoibríocha. Rinneadh an obair allamuigh i mí Dheireadh Fómhair 2021, ag cuimsiú os cionn 9,000 breathnóireacht ar gach cineál feithicle.

Tábla 1. Básanna Úsáideoirí Bóithre 2022* i gcomparáid le 2021

Úsáideoir Bóithre 2021 2022 Difríocht
Tiománaithe 70 60  -10
Paisinéirí 18 22 +4
Gluaisrothaithe 22 23 +1
Rothaithe 7 7  
Coisithe 20 41 +21
Tiománaí / Paisinéir E-Scútar 0 1 +1
Eile 0 1 +1
IOMLÁN  137 155 +18

Tá sonraí 2021 agus 2022 sealadach agus faoi réir athraithe.

Príomhstaitisticí Ceannlíne don bhliain 2022

  • Amhail an 31 Nollaig 2022, bhí 149 imbhualadh marfach, as ar eascair 155 bás ar bhóithre na hÉireann.
  • Is ionann sin agus méadú 25 imbhualadh marfach agus 18 bás i gcomparáid le sonraí sealadacha na nGardaí do 2021.
  • Tiománaithe nó coisithe ab ea beagnach beirt as gach triúr (65%) a bhásaigh.
  • As na básanna, tharla 27% ar bhóthar uirbeach* agus 73% ar bhóthar tuaithe*.
  • Bhí trian (33%) de bhásanna 35 bliana d’aois nó níos óige, agus bhí beagnach trian (31%) de bhásanna in aois 66+.
  • Maidir le básanna, ba fhir iad 78% agus ba mhná iad 22%.
  • Bhí an líon is airde básanna i Márta (16), agus i Samhain (17).
  • Tharla os cionn leath (52%) de na básanna idir Dé hAoine agus Dé Domhnaigh.
  • Tharla beagnach leath (49%) de na básanna idir 12pm agus 8pm, agus tharla cúigiú (20%) idir 4pm-6pm. Ina theannta sin, tharla 15% de na básanna idir 12am agus 4am agus tharla 16% de na básanna idir 8am agus 12pm.
  • Ba iad Corcaigh, Baile Átha Cliath agus Luimneach, na trí chontae a raibh an líon is mó básanna iontu (23% den iomlán).
  • Nuair ab fhéidir úsáid crios sábhála a fháil amach nó nach raibh i measc tiománaithe agus paisinéirí a maraíodh, fuarthas amach nach raibh crios sábhála á chaitheamh ag 19% san iomlán.

     

    *Tabhair faoi deara, tá luasteorainn 60km/u nó níos lú ag bóthar uirbeach agus tá luasteorainn 80km/u nó níos mó ar bhóthar tuaithe. 

    Tábla 2. Básanna ar na Bóithre in Éirinn 1959 go 2021

    Bliain Uimh. Básanna ar na Bóithre   Bliain Uimh. Básanna ar na Bóithre
    1959 306 1990 478
    1960 302 1991 445
    1961 332 1992 415
    1962 339 1993 431
    1963 335 1994 404
    1964 341 1995 437
    1965 356 1996 453
    1966 382 1997 472
    1967 416 1998 458
    1968 447 1999 413
    1969 462 2000 415
    1970 540 2001 411
    1971 576 2002 376
    1972 640 2003 335
    1973 592 2004 374
    1974 594 2005 396
    1975 586 2006 365
    1976 525 2007 338
    1977 583 2008 279
    1978 628 2009 238
    1979 614 2010 212
    1980 564 2011 186
    1981 572 2012 163
    1982 533 2013 188
    1983 535 2014 192
    1984 465 2015 162
    1985 410 2016 182
    1986 387 2017 154
    1987 462 2018 135
    1988 463 2019 140
    1989 460 2020 147
       2021 137

    *2018, 2019, 2020 agus 2021 tá sonraí sealadach agus d'fhéadfadh siad a bheith faoi réir athraithe.

    Tábla 3. Miondealú 'Contae de réir Contae' ar bhásanna ar na bóithre in 2022 i gcomparáid le 2021

    Contae 2021 2022
    Ceatharlach 0 0
    An Cabhán 5 5
    An Chlár 2 7
    Corcaigh 9 13
    Dún na nGall 7 8
    Bhaile Átha Cliath 21 13
    Gaillimh 12 6
    Ciarraí 6 8
    Cill Dara 7 4
    Cill Chainnigh 2 9
    Laois 2 3
    Liatroim 0 2
    Luimneach 6 10
    An Longfort 3 2
    An Lú 7 8
    Maigh Eo 5 5
    An Mhí 14 7
    Muineachán 5 6
    Uíbh Fhailí 0 4
    Ros Comáin 2 5
    Sligeach 1 6
    Tiobraid Árann 10 7
    Port Láirge 1 3
    An Iarmhí 2 3
    Loch Garman 7 9
    Cill Mhantáin 1 2
    Iomlán 137 155

    Tá sonraí sealadach agus d'fhéadfadh siad a bheith faoi réir athraith